.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
راهکارهای عملی برای تحقق برنامه های کلان نظام مهندسی
سید رسول رسولی

با توجه به روند روبه رشد فارغ التحصیلان رشته های هفتگانه نظام مهندسی ساختمان استان مازندران که بدون شک تا پایان سال 93 به حدود 50 هزار نفر خواهد رسید جای هیچ شکی نمی ماند که اگر در سیاستها و برنامه های نظام مهندسی استان تحول اساسی و اصلاحات جدی صورت نپذیرد تعطیلی این سازمان حرفه ای قطعی خواهد بود. سیاستی که تا کنون بدون توجه به چالشها و سیاستهای مهم آن همواره بر پایه امضاء و نظارت که بعضا متاسفانه سوری هم بوده است، استوار بوده ، پر واضح است که درک جایگاه متزلزل فعلی نظام مهندسی و آینده نگران کننده آن بر هرکسی پوشیده نمی باشد برای رهایی از وضعیت فعلی و چاره اندیشی برای عبور از وضعیت آینده نظام مهندسی اینجانب برنامه و اهداف خود را اولا در سه بخش اساسی و راهکارهایی که در سایه این سه بخش جهت برون رفت از وضعیت کنونی و جلوگیری از بحران در آینده نظام مهندسی میتوان در نظر گرفت بشرح ذیل اعلام میدارم:


اهداف و برنامه های کلان

1- تفویض اختیار و واگذاری کارهای نظام مهندسی به شهرستانها که اولا باعث خلاقیت و کارافرینی گردد و هم زمینه رانت خواری و فساد به جهت انحصاری بودن نظام مهندسی جلوگیری گردد.

توجه : برای نظارت بر عملکرد اعضای نظام مهندسی شهرستان می توان حدود 20 نفر از مهندسین جوان، فعال و معتمد را به عنوان ناظرین بر عملکرد آنها تعیین نمود و آنها هر سه ماه یکبار گزارشی از عملکرد انها را به صورت مدون به اطلاع کلیه اعضای نظام مهندسی شهرستان و هیئت مدیره استان برسانند .

2- ایجاد برنامه هایی برای حفظ جایگاه و نقش اساسی مهندسین و جلب اعتماد مردم به طوری که جایگاه واقعی مهندسین در جامعه برای عموم مردم محسوس گردد وعموم مردم نیاز به مهندس را احساس کنند .

3- ایجاد بازار کار مناسب برای مهندسین به غیر از کار روزمره فعلی.

راهکارهای عملی برای تحقق برنامه های کلان

1- ایجاد بازار کار مناسب برای مهندسین از طریق سهمیه ویژه استان در بخش صنایع استان بطوریکه در شهرکهای صنعتی استان سهمیه ویژه ای در بخش صنایع وابسته به بخش مسکن و ساختمان برای مهندسین فعال و همچنین اختصاص سهمیه ویژه تسهیلات بانکی در این بخش در نظر گرفته شود.

2- فعال سازی اتحادیه صدور خدمات مهندسی، در استان به نظر می رسد برای ایجاد بازار کار می بایستی به فکر ایجاد بازار کار مناسب در کشورهای دیگر بود که با توجه ویژه به این بخش و فعال سازی اتحادیه صدور خدمات مهندسی می توان در تولید کار به این بخش هم توجه ویژه کرد.

3- تعریف پروژه های مهم استانی و شهرستانی به نفع مهندسین و استفاده از امتیازاتی چون تغییر کاربری، تخفیف پروانه و عوارض، تخصیص تسهیلات بانکی.

4- همکاری با شهرداریها و هماهنگی لازم جهت صدور پروانه های ساختمانی از سوی مهندسین نظام مهندسی در دفاتر مهندسی.

5- نقش جدی نظام مهندسی در انتخاب مسئولین فنی و اجرایی استان و شهرستانها و ایجاد زمینه سازی و هماهنگی با مسئولین ارشد استان جهت بکارگیری مهندسین در پستهای فنی استان مثلا اگر بخشداران و دهیاران استان از میان مهندسین انتخاب شوند حدود 3500 نفر در این حوزه از مهندسین بکارگیری می شوند که البته در توسعه زمینه ایجاد شغل برای مهندسان نقش خوبی خواهد داشت.

6- نقش آفرینی مهندسین در حوزه مشاورین املاک و مسکن که متاسفانه این حوزه که می بایستی فقط و فقط مهندسین نقش اساسی داشته باشند کمترین نقش را دارند.

7- ایجاد بستر مناسب کار و پیگیری جدی برای رونق کار در حوزه کارشناسان ماده 27 نظام مهندسی.

8- تعریف پروژه های خوب سرمایه گذاری مثلا در حوزه تجاری، گردشگری، ورزشی، مسکونی در قالب ارائه یا انتشار سهام برای مهندسین و یا عموم مردم و یا پروژه سرمایه گذاری مشترک بین مهندسین و سرمایه گذاران که قابلیت زیادی در استان مازندران وجود دارد.

9- قراردادهای نظارت و یا قراردادهای مدیریتی مدیریت اجرا از سوی نظام مهندسی با دستگاههای اجرایی از جمله راه، آب، برق، گاز و غیره...

10- سهمیه ویژه برای دفاتر تخصصی کوچک (سازه-برق-مکانیک-معماری و...) برای مهندسین جوان و فعالی که هنوز پروانه اشتغال ندارند.

11- توسعه و توجه به معماری داخلی و اختصاص سهمیه مناسب برای دفاتر تخصصی اینچنینی تا بتوان بخشی از بازار کار در تغییرات و بازسازی ساختمانهای موجود ایجاد شود.

12- برنامه تبلیغاتی جدی و مستمر و مناسب در حوزه اطلاع رسانی از وظایف و نقش و کارهایی را که مهندسین می توانند انجام دهند به جهت اعتماد و اعتقاد بیشتر به مهندسین برای ایجاد بازار کار مناسب مخصوصاً در حوزه بازسازی و تغییرات در ساختمان.

13- تقویت جایگاه مهندسین بطوریکه نظام مهندسی درتمامی فعالیتهای فنی و عمرانی استان حضور پیدا کند. و نقش نظام مهندسی به وضوح در تمامی فعالیتهای فنی و عمرانی مشخص باشد.

14- نقش و توجه و دخالت در تولید مصالح ساختمانی از جمله معادن شن و ماسه که در این بخش منابع مالی زیادی نهفته است البته خود نظام مهندسی هم می تواند به نمایندگی از تمامی مهندسین شهر عهده دار این موضوع شود تا منافع آن به مهندسین برگردد.

15-انتخاب 30 نفر از مهندسین شهر(جوان- متعهد- پرشور) برای بازرسی و کنترل از ساخت و ساز شهر برای رعایت ضوابط ومقرارات شهرسازی و معماری

16- تشکیل یک پایگاه اطلاع رسانی دقیق فنی و مهندسی در حوزه طراحی – نظارت به طوری که انواع قوانین و مقررات،نکات فنی ، چک لیستهای فنی و مهندسی - انواع قراردادها – قیمتهای مصالح و دستمزد ها – مشاوره حقوقی و... به صورت مستمر و روزانه در آن دیده شود.

17- تشویق شهروندان به داشتن مهندس خانواده شبیه انچه در پزشک خانواده – وکیل خانوادگی اتفاق افتاده است.

18- ترویج فرهنگ بیمه مخصوصاً بیمه کیفیت بطوریکه بتوان بخشی از مسئولیت سنگین مهندسین را به بیمه ها واگذار کرد البته می توان بیمه های مخصوص کیفیت از طریق نظام مهندسی باشد.

19- ایجاد بستر مناسب برای جذب مهندسین در پروژه های بزرگ استان مثلاً به ازای هر 5000 متر مربع کار .......... جهت پروژه دولتی یا خصوصی یک نفر مهندس را تا پایان پروژه استخدام نماید.

20- ایجاد بستر و هماهنگی لازم بین شهرداریها و شوراها و نظام مهندسی برای انتخاب معاونین فنی و مسئولین دایره ساختمانی از طریق نظام مهندسی بطوری که ان شااله زمینه واگذاری کارهای این بخش به دفاتر مهندسان مهیا گردد. (به صورت کارگذاری)

21- راه اندازی روزنامه تحت عنوان روزنامه مهندس که در آن بتوان خواسته ها و انتظارات نظام مهندسی از مسئولین- موضوعاتی که در جهت جلب اعتماد مردم و کارفرمایان مسایل و موارد فنی- بحث تبلیغاتی- نقش موثر مهندسین در کشور- تبلیغات درحوزه تولیدات مصالح ساختمانی- فروش واحدهای مسکونی تجاری و غیره.

22- انتخاب نمایندگان نظام مهندسی در کمیته های فنی و کمسیون های تخصصی در دستگاههای دولتی از جمله کمیته فنی و کمسیون ماده 5- کمیته فنی و کارگروه مسکن و شهرسازی- کیته فنی و کمسیون طرحهای هادی و غیره...

23- ایجاد و بستر مناسب برای حضور صد درصدی نظام مهندسی درپروژه های خارج از حریم در همیاری شهرداریها- شهرکهای صنعتی- دهداری ها- وغیره

24- تشکیل صندوق سرمایه گذاری برای ایجاد اشتغال پایدار در هر شهر بطوریکه بتوان سرمایه گذاری برای ایجاد بازار کار مناسب در هر شهری ایجاد کرد.

25- معرفی و تشویق مهندسین برتر در حوزه کارافرینی و تولید کارو اشتغال در استان و شهرستانها.

26- تشکیل یک مجمع 30 نفره از مهندسین با تجربه – متخصصین و معتمدین بزرگ شهر جهت تشکیل شورای مشورتی شهر بطوری که مشکلات و راهکارهای رفع مشکلات شهری در حوزه فنی و مهندسی در آن بررسی و نتایج بررسیها به نظام مهندسی استان و جامعه مهندسین انعکاس داده شود.

27- رفع بروکراسی موجود در فرایند تمدید و ارتقاء و صدور پروانه اشتغال بطوریکه الان اکثر وقت یک مهندس به جای مطالعه تولید کار و اشتغال در استان بیشتر دغدغه گرفتن پروانه و یا تمدید و یا ارتقاء آن میباشد روش را باید سهل نمود تا زمان به حداقل برسد.

سید رسول رسولی


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

مصطفي اسماعيل زاده 14 شهريور 1391
سلام برمرد انديشمند مازني سيد بزرگوار جناب آقاي مهندس رسولي اي وللا گل گفتي درود بر انيشه هاي راهبردي جنابعالي همچنان مثل گذشته در مسكن شهرسازي بوده ايد در تمام كارهايت كار راهبردي بوده بويژه در مسكن مهر استان وقائمشهر بنده به عنوان يك خدمتگزار مسكن مهر از زحمات حضرتعالي تقدير وتشكر دارم -
دوستدار شما اسماعيل زاده مهر شش قائمشهر

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.124 seconds.